Сокири та молотки

Сокира – один з найпотрібніших і незамінних інструментів і для тесляра, і для столяра. У не такі давні часи сокира була взагалі основним інструментом, і з її допомогою виконували весь комплекс будівельних робіт аж до найтонших оздоблювальних операцій.


Сокири та молотки
Сокира – один з найпотрібніших і незамінних інструментів і для тесляра, і для столяра. У не такі давні часи сокира була взагалі основним інструментом, і з її допомогою виконували весь комплекс будівельних робіт аж до найтонших оздоблювальних операцій.

Згодом сокира спеціалізувалася, і з’явилося кілька різновидів сокир залежно від особливостей застосування. Якщо раніше всі сокири ділили на власне сокири та колуни, то тепер розрізняють сокири теслярські, для рубки деревини, для колки дров, сокири універсальні та сокири туристичні. Сокири та сокири, кухонні з цієї класифікації випали – мабуть, їх вважають чисто кухонним інструментом.

Кожна сокира складається з лопаті та обуху з отворомдля насаджування на рукоятку, яка називається сокирою. Край лопаті служить робочим лезом сокири і заточується тим чи іншим способом, а обух (або потилич) служить для завдання ударів нарівні з молотком і кувалдою.

Соки теслярські є найбільш універсальними – ними можна виконувати весь комплекс теслярських і столярних робіт, включаючи різьблення по дереву. Теслярська сокира відрізняється кутом посадки лопаті на рукоятку – сокирка, яка робиться трохи менше 90 градусів. Зазвичай цей кут становить 80-85 градусів, і чим важча сокира і чим довша його рукоятка, тим кут посадки ближче до 90 градусів. З-за специфічного кута посадки на сокирище теслярські сокири іноді називали гострокутними, але цей термін використовується рідко.

Теслярська сокира з широким лезом широко використовується при первинній обробці колод, для видалення кори (ошкурювання), видалення сучків, зняття поверхневого шару деревини. Тому лезо теслярської сокири може бути заточене по-різному. Двостороннє заточування леза, що найчастіше зустрічається, дозволяє виконувати і рубку деревини, і її тисання, але для більш ефективної роботи при ошкурюванні і обтесуванні використовується одностороннє заточування леза. Сокира теслярська відносно легка – зазвичай її вага не більше 1 – 1,5 кг, причому для більш тонких робіт використовуються більш легкі сокири.

Сокири для рубки деревини практично мало відрізняються від сокир теслярських, насаджуються на сокирище під таким же кутом, але відрізняються заточенням – вона завжди двостороння і з кутом при вершині близько 35 градусів. При меншому вугіллі заточування леза (як для ошкурювання та тисання) сокира застряє (“в’язне”) у деревині. Тому сокира для рубки деревини – це теслярська сокира з двостороннім заточенням леза під кутом 35 градусів. Такі сокири обмежено придатні для розколювання дров.

Сокири для колки дров – колуни – відрізняються не тільки вагою, кутом заточування і довжиною сокирища, але і кутом розташування на сокирище. Чим важча робота, для якої призначена сокира, тим більший цей кут – для колун зазвичай кут становить 90 градусів. Колун використовується виключно для розколювання полін та колод, тому вага його становить 3-5 кг, а кут заточування леза більше 35 градусів. Лезо колуна зазвичай має просту клиноподібну форму, тому кут заточування особливого значення не має.

Але останнім часом з появою на вітчизняному ринку великої кількості імпортного інструменту виявилося, що сокири для колки дров за кордоном дуже близькі до сокир для рубки деревини. Саме такі сокири везуть до нас з-за кордону, де вони широко використовуються для рубання товстих дерев. Зате для теслярських і столярних робіт такий колун непридатний.

Крім того, всі імпортні сокири мають ту чи іншу характерну для своєї країни форму лопаті, часто дуже незвичну для росіян.

Універсальні сокири забезпечуються конструктивними елементами, що дозволяють використовувати їх при столярних роботах як гвоздодер або молоток. На лопаті сокири з внутрішньої сторони є проріз, що служить для висмикування цвяхів, а тильна частина обуха, посилена для ударів по металу. Рукоятка універсальних сокир зазвичай теж виготовлена ​​з металу з накладкою з антифрикційної гуми або композиційного матеріалу, який не тільки не ковзає, а й пом’якшує (амортизує) удари.